zondag 1 augustus 2010

De relatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer

Een consultant stopt voor de deur in zijn dure leaseauto. Er stapt uit een knappe man gekleed in een duur pak, duur zonnebril en een attachekoffer.

Hij loopt naar binnen en verkondigt zijn woord. Als iedereen hem volgt zal het bedrijf uit het slop raken en zullen de winsten torenhoog worden.
Iedereen wordt zijn volgeling en zijn woord zal geschiede.

De klant is koning

Bovenstaand verhaal is uiteraard fictie maar het kan zo maar zijn dat de klant exact zo'n consultant eiste. Dit is namelijk de markt waar we nu in leven. De klant kan en mag eisen wat hij zelf wil. En de opdrachtnemer zal zijn uiterste best doen om die persoon te vinden. Sommige klanten eisen dat de externe rondloopt in een pak, dit terwijl de rest van de medewerkers casual rondlopen. Sommige klanten willen niet dat externen meedoen met teammeetings maar verwachten wel dat de externe volledig op de hoogte is van wat er in de meeting is besproken (waargebeurd). 

De koning en zijn dienaar

Wat gaat er eigenlijk fout in de huidige markt? Er komen aanvragen binnen van opdrachtgevers met de meest uiteenlopende eisen. Bijvoorbeeld een financieel expert die ook kan programmeren in Unix of een Databasebeheerder met vergaande SEPA kennis. Of, en dit is echt een mooie, een applicatiebeheerder met kennis van SAP, Siebel en van 3 eigengebouwde applicaties die alleen maar de medewerkers van 1 afdeling kennen, zonder deze kennis hoeft er geen eens een gesprek plaats te vinden.

Bijna onmogelijke opdrachten om in te vullen. En toch gaan recruiters hiermee aan de slag. Er is niemand die tegen de klant nee durft te zeggen of tegen de klant durft te zeggen: Wat u nu vraagt is niet of heel moeilijk in te vullen leg ons eerst uit wat uw probleem is dan kunnen wij, een profiel aanmaken en kunnen de juiste persoon vinden voor u.

Invulling

De opdrachtnemers lijken wel bang voor zijn opdrachtgevers. En dit is geen gezonde basis voor een relatie tussen opdrachtnemer en opdrachtgever. De basis voor een relatie moet vertrouwen zijn. Uit angst om de opdracht mis te lopen of misschien wel het preffered supplierschap kwijt te raken. Als deze angst de basis is tussen de relatie van opdrachtgever -en nemer dan zul je de klant sowieso kwijtraken. Of de opdrachtgever raakt de opdrachtnemer kwijt.
De opdrachtgever moet vertrouwen hebben dat de opdrachtnemer de juiste persoon tegen de juiste prijs weet te vinden. Om dit te bereiken zullen deze 2 partijen in gesprek moeten komen en blijven!

Hoe in te vullen
De opdrachtgever moet zijn behoefte uitspreken en de opdrachtnemer moet voldoende kennis in huis hebben om hier een mooi (realistisch) profiel van te maken.
De opdrachtnemer moet de tijd nemen om zijn opdrachtgever ook echt te leren kennen.
Dus niet alleen de manager, maar ook de werkvloer. Hoe is de bedrijfscultuur daar? Dit zijn zaken die vergeten worden of simpelweg niet gedaan worden. Dit zal zich 10 keer terugbetalen wanneer de juiste persoon geplaatst wordt bij de opdrachtgever. 
In plaats van 10 kandidaten aan te leveren waarvan geen een eigenlijk goed genoeg is maar wegens tijdnood er uiteindelijk toch maar iemand de klus krijgt en die uiteindelijk niet naar tevredenheid van de klant wordt opgeleverd.

Rampscenario

Opdrachtgever niet blij, opdrachtnemer evenmin en de persoon die de klus heeft gedaan ook niet. Iedereen wijst naar elkaar, contracten worden niet verlengd of opgezegd.
Dit had voorkomen kunnen worden wanneer de opdrachtgever zijn behoefte had geformuleerd en de opdrachtnemer aan de hand hiervan een profiel had gemaakt. Dit profiel gekoppeld aan de bedrijfscultuur geeft de opdrachtnemer de kans om veel gerichter te zoeken naar de juiste kandidaat.

Conclusie

Communicatie en eerlijkheid naar elkaar toe. Het is momenteel een kopersmarkt, de tarieven zijn laag en de eisen zijn hoog. Toen de tijden nog goed waren spraken zowel opdrachtnemer –en gever wekelijks met elkaar en the sky was the limit.
Nu is dit niet meer het geval en is er misschien wel een deuk in de relatie gekomen. De enige manier om de relatie te herstellen is door weer de dialoog met elkaar aan te gaan. De eerste zin van deze dialoog moet niet zijn: Wat worden de tarieven. Maar meer in de richting van: Als wij elkaar vertrouwen dan gaan wij eruit komen.

De juiste persoon is niet altijd de persoon met de meeste diploma’s en certificaten. De juiste persoon is de persoon die past binnen uw bedrijf! Niet alleen qua papieren maar ook qua persoonlijkheid.


Vragen?
Neem dan contact op met ons via www.WYZS.nl of bel naar 075-612 5434. Wij komen graag vrijblijvend bij u langs om eens te praten over dit onderwerp.

0 comments:

Een reactie posten