vrijdag 24 september 2010

De komst van een nieuwe medewerker


NM = Nieuwe medewerker
Eerste dag van de NM bij een groot bedrijf. De NM is zeer blij dat hij is aangenomen en staat extra vroeg op om toch echt op tijd te zijn bij zijn nieuwe werkgever. Hij meldt zich netjes bij de receptie en wacht tot hij opgehaald wordt. Daar komt al de senior medewerker aanlopen die hem de komende tijd het reilen en zeilen van het bedrijf zal gaan tonen.
Autorisaties
Al lopend naar de werkplek verteld de SM dat alle autorisaties al zijn aangevraagd en hij zeer binnenkort met zijn eigen inlogcodes aan het werk kan gaan. De NM vertelt dat hij toch echt een paar weken geleden aangenomen was. En van binnen denkt hij dat het eigenlijk wel raar is dat autorisaties nog niet geregeld zijn, immers het bedrijf weet al enkele weken dat hij is aangenomen. Afijn ze zijn aangekomen op de werkplek en de eerste paar dagen is het natuurlijk wennen aan de omgeving, collega's etc. Dus de eerste 2 dagen brengt de NM voornamelijk door met het lezen van allerlei documentatie en het leren kennen van de organisatie en de collega's.
Compliance
Na 2-3 dagen wordt het toch wel eens tijd om echt aan het werk te gaan. Maar de autorisaties zijn nog steeds niet geregeld. Ach dat lossen we pragmatisch op zegt de senior medewerker. Hij logt wel in op een pc met zijn user gegevens en de NM kan zo toch wat kleine klusjes doen. Terwijl de senior inlogt zegt hij nog: “tsja dit is niet echt compliant maar ja je moet toch wat he?”
De ICT helpdesk
Op een bepaald moment wordt toch maar de ICT helpdesk gebeld want het duurt allemaal wel erg lang. Hieronder een verslag van het gesprek:
De helpdesk  “Ja meneer het klopt dat het een beetje lang heeft geduurd, maar u kunt al inloggen, we hebben u een mail gestuurd hierover met uw initiele wachtwoord”
NM: maar ik heb geen mailaccount.
Helpdesk: Oh jawel hoor want in de maildatabase bent u aangemaakt u heeft een mailaccount u moet gewoon even Outlook opstarten en daar vindt u de mail.
NM: Maar als ik niet kan inloggen dan kan ik ook niet mijn mailaccount openen. Dit klinkt een beetje als het kip en het ei verhaal.
Helpdesk: Tsja dat is een lastige meneer maar misschien kan ik u wel helpen door uw wachtwoord te resetten dan kunt u inloggen op het netwerk.
NM: Nou dolgraag, maar konden dit jullie niet op mijn 1e werkdag al doen?
Helpdesk: Ja dat weet ik niet meneer een goede dag nog.
Eureka!! Na 2 weken kan de medewerker inloggen. Maar helaas alle rechten zijn nog niet goed ingesteld, maar goed ach zo gaat het hier verteld de senior.
Acceptatie
Bovenstaand verhaal is en standaard verhaal over een nieuwe medewerker die in dienst treed bij een groot bedrijf.
Wij met ons allen hebben ons erbij neergelegd dat dit gewoon normaal is omdat dit zo hoort. Ik zal u een klein geheimpje vertellen het hoort niet zo te gaan! Het is absurd dat een medewerker 2 weken niets kan doen terwijl het al weken bekend is dat hij eraan komt.
Outsourcen
Grote bedrijven gaan samenwerkingen aan met grote ICT bedrijven onder het mom van hun weten hoe ICT werkt dus dan besteden we uit aan hun. Er is alleen 1 klein dingetje wat men vergeet, als een groot (log) bedrijf zaken gaat doen met een ander groot (log) ICT bedrijf dat de processen dan nog stroperiger worden.
Stel nu dat we de nieuwe medewerker vervangen door een extern persoon. Die 100 euro per uur kost. Reken maar uit wat die persoon gekost heeft in de 2 weken en wat die persoon daadwerkelijk heeft opgeleverd. Shocking nietwaar?
Het hoeft niet zo te zijn, echt niet. We moeten beseffen dat bij samenzweringen tussen 2 grootmachten het voornamelijk om geld draait. Moeilijke contracten met allerlei clausules. En bedrijven die in allerlei bochten wringen om uiteindelijk het contract te bemachtigen. Dit is enerzijds de fout van de ICT bedrijven maar anderzijds zeker ook de fout van de klant immers die denkt meerdere concurrenten tegen elkaar uit te spelen zodat de klant er het beste vanaf komt. Wat er dus gebeurt is dat er wellicht onder de streep er een iets lager bedrag betaald wordt maar dat er veel meer geld verloren gaat door inefficiënte  processen. Denk daar maar eens goed over na grootmachten!
 Vragen?
Neem dan contact op met ons via www.WYZS.nl of bel naar 075-612 5434. Wij komen graag vrijblijvend bij u langs om eens te praten over dit onderwerp.

0 comments:

Een reactie posten